Speelgoed minimaliseren. Onze tips en richtlijnen!

Speelgoed minimaliseren. Onze tips en richtlijnen!

Minimalisme en kinderen, hoe gaat dat? Zo hoef je bij het minimaliseren van speelgoed niet alles weg te doen. Speelgoed kan onder andere een hele mooie bijdrage leveren aan de ontwikkeling van een kind. Zeker als het overzichtelijk blijft.  Kies  verder voor speelgoed dat past bij de leeftijd en ontwikkelingsfase van een kind. Hierdoor kan een kind worden gestimuleerd en uitgedaagd in zijn leer- en ontwikkelingsproces! Maar hoe maak je dan de juiste keuzes in het minimaliseren van het speelgoed? Hierbij onze tips.

Basis richtlijnen

Voordat ik moeder werd was ik werkzaam als groepsleerkracht in het basisonderwijs.  Nadat onze zoon geboren werd verandere dit. Ik maakte toen de keuze om op een manier te gaan werken waarbij ik hem mee kon nemen. Tijdens mijn werk als leerkracht heb ik veel ervaring opgedaan betreft het leerproces van jonge kinderen. Deze kennis gebruik ik bij de keuzes in het minimaliseren van het speelgoed. De ontwikkelingsgebieden die centraal stonden bij het onderwijs in de kleuterklas gebruik ik als leidraad hierin.

Verder kunnen kinderen met een minimale hoeveelheid aan speelgoed vaak meer geconcentreerd spelen. Ook diepen zij de mogelijkheden in hun spel vaak dieper uit. Dit alles komt ten goede aan hun creativiteit!

Ontwikkelingsgebieden 

Betreft de ontwikkelingsgebieden in het kleuteronderwijs valt te denken aan:

  • Taal en lezen

Mondelinge taalvaardigheid, verhalen, klanken en letters, krabbelen en schrijven, woordenschat.

  • Rekenen

Ruimte en vormen, tijd, meten en wegen, tellen en rekenen.

  • Sociaal-emotionele vaardigheden

Zelfstandigheid, sociaal-emotionele ontwikkeling.

  • Motoriek

Fijne en grove motoriek.

  • Muziek

Beleven, ritme, melodie.

Speelgoed voorbeelden

Benieuwd welk speelgoed bij welk ontwikkelingsgebied zou passen? Hieronder zijn een aantal voorbeelden te vinden.

  • Taal en lezen

Boeken.

  • Rekenen

Blokken, stapelbekers, weegschaal.

  • Sociaal-emotionele vaardigheden

Verkleedkleding, poppetjes en auto’s, knuffel.

  • Motoriek

Knutselspullen, bal, springtouw, (loop)fietsje, iets om te voelen als zand, water of klei.

  • Muziek

Instrumenten.

Spelen met alledaagse dingen

Verder zijn er naast speelgoed al veel ‘gewone’ dingen in een huiselijke omgeving te vinden.  Deze kunnen ook reuze interessant en uitdagend zijn.  Zo valt er te denken aan de spullen in de keuken als een keukenweegschaal, verschillende bakjes of een garde. Ook activiteiten als een theezakje dopen in een beker met water of scheppen met rijst zijn erg leuk. Zo ontdekken kinderen op heel veel verschillende manieren. Bovendien doen kinderen maar al te graag papa of mama na.

Tijdens het buitenspelen biedt de natuur kinderen  genoeg om mee te spelen! Bij ons thuis zijn stenen, takjes en zand favoriet!

Speelgoed ideeën

Per ontwikkelingsgebied

Voor een kind van 1,5 jaar oud.

Taal en lezen

Boek: Kip, waar ben je?

www.despeelgoedwinkel.nl

Muziek

Mexicaanse rammelaar

www.hunnie.nl

Motoriek

Bal Boerderijdieren 

www.dekleinevogelaar.nl

Sociaal-emotionele vaardigheden

Cordy Roy Vos klein

www.despeelgoedwinkel.nl

Rekenen

Blokken van rubberhout

www.greenjump.nl

Hebben jullie nog tips voor het minimaliseren van speelgoed? We horen het graag! Laat het gerust weten in een reactie hieronder.

Verdere inspiratie nodig voor het minimaliseren? Bekijk ons blogartikel over het samenstellen van een Capsule Wardrobe.

Geef een reactie